„Teda ty máš ale péro, Viki!“
Kdo někdy provozoval kolektivní sport, svlékal se a sprchoval se v šatně plné nahých chlapů, testosteronu a libida, kultovní obdivné hlášce z komedie Sněženky a machři se možná ani tolik nezasměje. Ví totiž moc dobře, že by nemusela vyjít jen z pusy pražského puberťáckého panice na lyžařském výcviku. Něco podobného pravděpodobně slyšel leckdo už mnohokrát v oné téměř posvátné místnosti – v šatně neboli v kabině. Akorát s obligátním „ty vole“ místo jména šťastného přírodou obdarovaného.
Uzavřené místo, kde často padají ostřejší slova, když se nedaří, kde se také burcuje – „do prdele, chlapi, pojďme jim ukázat, co jsme zač, natřem jim to!“ – a kde v ideálním světě vládne pohoda a je dobrá parta. Místo, o kterém fotbalisté mají ve zvyku tvrdit, že co se mezi jeho zdmi odehrává nebo vykládá, by mezi nimi také mělo zůstávat. Což, přiznejme se, je asi i lepší vzhledem k úrovni proslovů některých trenérů a „debat“ mezi hráči.
„Fotbal, hokej a jiné kontaktní sporty, které se provozují skupinově, jsou považované především za mužskou záležitost s tím vším, co takové označení obnáší,“ shrnuje Zdeněk Sloboda, sociolog a člen skupiny PROUD – platformy pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu. A také gay fotbalista, který se dlouhodobě zabývá problematikou homosexuality ve sportu.
„Když se díváte na program gay olympiády či podobných událostí, zjistíte, že nejoblíbenější disciplíny jsou většinou tanec a plávání. A pak ještě volejbal, co se týká těch kolektivních, protože je nekontaktní,“ dodává.
Po reprezentační pauze se o víkendu vrací liga. Za sebou má 14 odehraných kol a spoustu dalších důležitých čísel. Vyznáte se v nich? To odhalí náš kvíz vycházející z aktuálních statistik, který se vás občas snaží zmást, tak se nenechte...
Liga národů pro Česko skončila výhrou ve skupině. Teď reprezentaci čeká cesta ze snem. Příští rok odehraje kvalifikaci na mistrovství světa 2026. Kvíz vás prověří, co o příštím mundialu víte.
Mládí vpřed. A vědomé jsou si toho i fotbalové kluby, které na fanoušky z generace Z stále častěji cílí v nejrůznějších marketingových kampaních. Ukázkovým příkladem propojení popkultury a fotbalového klubu je narozeninová party Sparta on Fire s hudebními esy Rohonym, Mišíkem a Manenem.
Staňte se předplatiteli Football Clubu a odemkněte si všechny prémiové texty!