Nadělte si 2. díl fotbalových pohádek Zdeňka Folprechta

Fotbalová horečka. Liga útočí na letitý rekord

19. říjen 2023
Sdílejte:
Fortuna liga v aktuální sezoně sahá po rekordu samostatné české ligy, který se ještě nedávno zdál nedosažitelný. Překoná ročník 1996/97, který se doposud pyšní nejvyšší průměrnou návštěvností na jedno utkání?
Kotel v Ďolíčku.Foto: Jiří Hovorka

Aktuální sezona už několik zápisů do historie má. Na začátku srpna v rámci třetího kola dorazilo na stadiony 70 022 diváků s průměrem 8753 na jeden zápas. Tak vysoká čísla Fortuna liga v tomto století ještě neměla a překonala dosavadní rekordy z úvodního kola ročníku 2017/18. Tehdy si program nejvyšší soutěže nenechalo ujít dohromady 61 380 lidí a 7673 v průměru na zápas.

Nebylo to však pouze 3. kolo, které překonalo právě zmíněný ročník 2017/18. Zápasy pátého kola přilákaly celkem 64 631 diváků a 8079 v průměru na utkání, což je hned druhý nejvyšší údaj 21. století. Davy fanoušků dorazily i na sedmé kolo (63 045/7881).

Liga se díky těmto vysokým číslům může pyšnit po 11 kolech celkovou návštěvou 589 901 diváků a výborným průměrem 6780 fanoušků na utkání znamenající nejenom, že na stadionech vládne pravidelně výborná atmosféra, ale také že existuje šance zaútočit na letitý rekord historie samostatné české ligy. Ten je 7155 fanoušků na zápas a patří ročníku 1996/97, kterému k vysokým číslům pomohl i rekord soutěže v nejvyšší návštěvě na jednom duelu. V Brně remízu 1:1 se Slavií Za Lužánky vidělo 44 120 diváků.

„Že máme šanci překonat takto letitý rekord, ukazuje, že Fortuna liga a kultura fotbalu v Česku jdou nahoru. Dlouhodobou prací LFA a jednotlivých klubů se daří kultivovat prostředí, což přispívá k většímu zájmu lidí si zajít na zápasy a podívat se na ligu, i když třeba nikomu nefandí. Zároveň to ukazuje zlepšenou práci na poli kooperace s fanoušky, marketingu a komunikace v rámci všech klubů a celé soutěže,“ říká Daniel Hajný, obchodní a marketingový ředitel Ligové fotbalové asociace (LFA).

„My jako LFA se v tomto směru snažíme jít příkladem a pomáhat i klubům, které do těchto oblastí nemohou investovat takové finance a nemají takové možnosti jako např. Sparta či Slavia. LFA proto dlouhodobě pořádá pro kluby workshopy a mohu prozradit, že v této sezoně rozjedeme projekt, který ve směru edukace bude pro celky ligy ještě intenzivnější a měl by účastníkům pomoci k dalšímu výraznému progresu. Tento projekt představíme v brzké době,“ popsal Hajný.

Zvýšený zájem o ligu dokládají i další čísla. Konkrétně třeba srovnání právě probíhající sezony s tou minulou. V ročníku 2022/23 měla liga průměrnou návštěvu na jednom zápase 5528. Letos je to zatím 6780. Jde tedy o navýšení o víc než tisíc fanoušků na utkání.

Ještě výrazněji lze rostoucí pozornost dokumentovat na jednotlivých klubech. Skokanem roku je Hradec Králové, který po letech v mladoboleslavském azylu dokázal skvěle využít momentum nového stadionu. Východočeši ve městě spustili fotbalovou horečku, která nechává zapomenout na loňský průměr 1533. Do nové Malšovické arény nyní chodí v průměru 8767 diváků, díky čemuž se Votroci mohou pyšnit nejvyšší průměrnou zaplněností stadionu, která se pohybuje na hranici 94 %.

Ze zranitelných slušňáků udělal mistry. V „nové“ Spartě není čas na sebelítost, říká Priske

Stačila jedna sezona, aby si získal srdce všech fanoušků Sparty. Teď Brian Priske na Letné prodloužil smlouvu až do roku 2026. Jak přemýšlí o psychologii hráčů, realizačního týmu i divácích? Co (a kdo) stojí za jeho úspěchem? Připomeňte si nejobsáhlejší rozhovor, který dosud v Česku poskytl.

Přečíst

Podobná čísla mají v tomto směru ještě dva kluby, Slavia (94 %) a Sparta (93 %), u nichž rovněž došlo k výraznému zvýšení návštěvnosti, které lze přičíst vedle celé řady aktivit také věrnostnímu programu. Úřadující mistr z Letné má průměr na zápas 17 030 diváků, tedy o téměř tři tisíce víc než v minulém ročníku (14 347). Na Slavii chodí v průměru 18 156 fanoušků. To znamená o tři a půl tisíce vyšší průměr než v minulé sezoně (14 729).

Mezi skokany je potřeba zařadit také Teplice, na které v minulé sezoně chodilo v průměru 3749 fanoušků a nyní zápasy žlutomodrých táhnout v průměru 9583 fanoušků, což je právě po Spartě a Slavii třetí nejlepší bilance v rámci celé Fortuna ligy. Samozřejmě je třeba dodat, že v Teplicích už v této sezoně hrála kompletní velká trojka – postupně Plzeň, Sparta i Slavia.

„Teplice jsou vzorovým příkladem klubu, který dokázal i s menšími financemi udělat velký kus práce, jenž ovlivnil dění v celém klubu. Ať už rebrandingem nebo prací s fanoušky se na severu Čech povedl opět vzbudit výrazný zájem o fotbal a já věřím, že tento trend se podaří klubu stabilní činností udržet. Skvělou práci odvádí i Hradec Králové, který výborně využil faktoru nového stadionu. Obecně cítím, že i některé doposud zdrženlivější kluby tyto čísla vidí a snaží se posouvat práci s fanoušky a obecně kultivaci celého prostředí kupředu. To má pozitivní vliv na celou ligu,“ dodal Hajný.

Skvělá čísla a progres v návštěvnosti je možné najít i u celé řady dalších týmů v rámci ligy. Čtvrtý nejvyšší průměr ligy má Plzeň (8957). Na Baník chodí v průměru 7771 fanoušků, což je zlepšení téměř o tisícovku.

Ostravané se díky početným výjezdům svých fanoušků mohou navíc pyšnit druhou nejvyšší průměrnou návštěvností venku – 9737 diváků. Před Slezany figuruje jen pražská Sparta (10 808 lidí).

Související články

Ligová hádanka. Poznáte kluby a hráče podle statistik?

Po reprezentační pauze se o víkendu vrací liga. Za sebou má 14 odehraných kol a spoustu dalších důležitých čísel. Vyznáte se v nich? To odhalí náš kvíz vycházející z aktuálních statistik, který se vás občas snaží zmást, tak se nenechte...

Kvíz

Teď je na řadě MS 2026. Ukažte v kvízu, co o příštím šampionátu víte

Liga národů pro Česko skončila výhrou ve skupině. Teď reprezentaci čeká cesta ze snem. Příští rok odehraje kvalifikaci na mistrovství světa 2026. Kvíz vás prověří, co o příštím mundialu víte.

Kvíz

Rohony, Manene a Mišík! Sparta bude slavit s generací Z

Mládí vpřed. A vědomé jsou si toho i fotbalové kluby, které na fanoušky z generace Z stále častěji cílí v nejrůznějších marketingových kampaních. Ukázkovým příkladem propojení popkultury a fotbalového klubu je narozeninová party Sparta on Fire s hudebními esy Rohonym, Mišíkem a Manenem.

Zprávy
Popup se zavře za 8s