Nadělte si 2. díl fotbalových pohádek Zdeňka Folprechta

Půl miliarda ročně za ligu? Výsledky tendru na vysílací práva přehledně

02. prosinec 2023
Sdílejte:
Česká liga už definitivně ví, kdo ji bude příštích pět let vysílat. Kolik za to O2 TV zaplatí? Co lize přinese dalšího kromě peněz? Proč dosud kluby v Česku dostávaly třikrát méně? A bude se liga dál jmenovat po Fortuně? Odpovídáme ve shrnujícím průvodci.
Předseda LFA Dušan Svoboda a generální ředitel společnosti Fortuna David Vaněk na Letné během posledního kola minulé sezony, kdy se předávala trofej pro mistra. Ilustrační snímek.Foto: Vlastimil Vacek / Právo / Profimedia

Kdo bude ligu vysílat v příštích pěti letech?

Nadále O2 TV, která první ligu vysílá posledních pět sezon. Je to totiž ona, kdo v tendru na televizní práva, který na konci srpna vypsala Ligová fotbalová asociace (LFA), nabídla nejvíc peněz. Takzvaná bettingová práva na streamované přenosy na webu sázkových kancelářích zase získal sázková společnost Betano, a to exkluzivně. Za vysílací práva na druhou ligu nejvíc nabídla agentura Pragosport (ta je drží už teď a přeprodává je ČT sport).

Podle LFA dělá celková nabídnutá suma za všechny tři balíčky přes 430 milionů korun. Podle webu isport.cz z této částky připadá 302 milionů na O2 TV za televizní práva na první ligu a zhruba 129 milionů na Betano za bettingová práva a 1,2 milionu korun na Pragosport za TV práva na druhou ligu.

Platnou nabídku na TV práva v prvním kole podaly tři subjekty, ve druhém kole už jen O2 a Pragosport, řekl v úterý na tiskové konferenci Daniel Hajný, obchodní a marketingový ředitel LFA. Podle informací redakce Football Clubu byl třetím subjektem Canal+ Sport, ale ten podal nabídku, která neměla šanci na úspěch. Celkově se pak soutěže (tedy mělo zájem o TV nebo bettingová práva na první a druhou ligu) podle Hajného zúčastnilo 13 zájemců nejen z Česka.

Na jaké období se vysílací práva prodávají?

O2 TV, Betano i Pragosport získaly práva na následujících pět sezon počínaje ročníkem 2024/25 a konče ročníkem 2028/29.

Co bude za novinky?

Vysílatel bude nově povinen mimo jiné zajistit u všech utkání systém VAR včetně technologie tzv. kalibrované čáry pro posouzení ofsajdových situací. K velké změně dojde také v rámci možnosti propagace první i druhé ligy, jelikož jak soutěže samotné, tak i jednotlivé kluby budou mít nově možnost v rámci prezentace pracovat přímo se záběry ze hry na svých webech a sociálních sítích. „To přispěje ještě k většímu zájmu o český profesionální fotbal,“ věří Jahoda.

V novém kontraktu bude podle Hajného také dřívější zveřejňování termínů zápasů. Teď má O2 TV ve smlouvě, že musí dát lize jasné termíny nejpozději tři týdny před ligovým kolem, nově od příští sezony bude tento čas dvojnásobný. Zástupci LFA dál také spoléhají na gentlemanské dohody v případě, kdy už to je možné. Jako když letos na podzim liga zveřejnila kompletní termíny do konce podzimu v momentě, kdy Sparta, Slavia a Plzeň už znaly svůj program ve skupinách evropských pohárů.

Pragosport vysoutěžil práva na druhou fotbalovou ligu. Komu je přeprodá?

„Ve smlouvě jsou jasně dané závazky, co z ní musí vysílatel splnit. Například vysílat aspoň jedno utkání kola, přes jakého prostředníka to zajistí, to už je jeho odpovědnost,“ řekl v úterý Dušan Svoboda. Podle webu isport.cz může druhou ligu v příštích letech vysílat opět Česká televize nebo třeba A11 TV či web Sporttotal.

Co bude dál?

Na začátku příštího roku, přesněji v únoru nebo březnu plánuje LFA vypsat ještě další tendry. Hlavně ten na nového titulárního sponzora ligy. Teď jím je Fortuna, novým favoritem se zdá být Betano, které teď získalo streamovací práva na příštích pět let. Ale to je zatím čistá spekulace vycházející ze samotné logiky věci – není snadné si představit situaci, kdy bude Betano vysílat Fortuna nebo třeba Tipsport ligu a ani jedna z těchto sázkovek nebude přenosy mít. Betano totiž streamingová práva získalo v aktuálně skončeném tendru exkluzivně. Stále je ale také otevřená možnost, že bude chtít být titulárním partnerem i někdo jiný než sázkové kanceláře. Ty jsou ale jinak obecně považované za největší favority.

Vedle titulárního partnera bude LFA prodávat zkraje příštího roku ještě bettingová streamovací práva a televizní práva pro zahraničí a dále audiopráva a práva na setřihy pro český trh. Kdyby se nám celkově povedlo atakovat v součtu s právě skončeným tendrem (cca 430 milionů korun) hranici 500 milionů korun, bylo by to fajn, řekl Hajný.

Internetové sestřihy dnes má vydavatelství CNC a jsou tedy k dispozici na webu isport.cz. S tím má problém šéf Slavie Jaroslav Tvrdík, kterému vadí, že tento mediální dům patří stejně jako Sparta Danielu Křetínskému. Bude zajímavé sledovat, co se i v tomto případě bude dít.

Jak se výnos z prodeje audiovizuálních práv mezi kluby rozděluje?

Peníze z tendru na audiovizuální práva se dělí v poměru 85 % pro kluby z první ligy a 15 % pro kluby z druhé. Dosud to pak v první lize bylo tak, že se celkový podíl následně rozděloval s přihlédnutím k výsledkům v minulé sezoně – první bral nejvíc, poslední nejmíň. O tom, jak se budou vyšší částky vzešlé z aktuálního tendru mezi kluby dělit od příští sezony, dosud nebylo rozhodnuto, řekl šéf LFA Dušan Svoboda.

Do médií se dostal rozdělovník z roku 2021, lze předpokládat, že i v následujících sezonách byl uplatňován podobný. Příjmy za audioviuzuální práva se promísily s příjmy dalšími, zejména od Fortuny za titulární sponzoring a s příjmy od dalších sponzorů.

V nejvyšší soutěži se tehdy rozdělovalo 204 450 000 korun, ve druhé lize 36 900 000 korun.

V první lize se suma dělí podle umístění v minulém a v aktuálním ročníku.

V červnu 2021 platilo, že mistr za sezonu 2020/21, tehdy Slavia, obdrží postupně v pěti splátkách celkem 11,7 milionu korun. Druhý v pořadí Sparta 11,6. A takto se ubíralo po 100 000 korunách až k 15. Teplicím 10,3 a k tehdejšímu nováčkovi z Hradce Králové (10,2)

Tímto způsobem se v nejvyšší soutěži rozdělilo 175 200 000 korun. Další prostředky se pak rozdělovaly na základě výkonnostních bonusů. A to tak, že mistr zinkasoval 12 milionů korun, druhý v pořadí 6 milionů, třetí 3 a čtvrtý 2 miliony korun. Pátý v lize pak 1,25, šestý 1 milion korun a ještě vítěz prostřední skupiny play-off, tedy 7. tým v lize, bral 1 milion korun.

Ve druhé lize dostal každý tým za účast v soutěži 2,2 milionu korun. Vítěz další 1 milion korun, druhý v pořadí 0,5 milionu a třetí 0,2 milionu korun.

Jak se vysílací práva na český fotbal obchodovala doposud?

Bez soutěže. STES, obchodní společnost fotbalové asociace, nebo později Ligová fotbalová asociace obvykle jen prodlužovaly spolupráci s Pragosportem. To je firma, která léta patřila dlouholetému místopředsedovi fotbalové asociace Jaroslavu Vackovi, nyní patří společnosti Livesport. Soutěžní ročník 2023/24 ještě spadá pod končící kontrakt s Pragosportem, který LFA za veškerá audiovizuální práva platí ročně 150 milionů korun. A dál s nimi obchoduje dle vlastního uvážení.

Co nejvíc pomohlo k výraznému navýšení příjmů za audiovizuální práva?

„Velmi intenzivní konkurenční prostředí, které mezi sázkovými kanceláři v Česku panuje. Je to hodně ovlivněno vstupem Betana (vítěze balíčku streamovacích práv pro sázení) na český trh. V televizním vysílání tady ještě není tolik subjektů, aby konkurenční boj mohl být ideální,“ odpověděl šéf LFA Dušan Svoboda v úterý novinářům.

Jak Pragosport rozmisťuje práva dnes?

Nejvyšší soutěž vysílá O2 TV, čtyři zápasy v televizní a čtyři duely ve streamovací kvalitě. Druhou ligu, obvykle jeden zápas z kola vysílá Česká televize. Ta má také možnost odvysílat souhrn kola nejvyšší soutěže Dohráno. Streamy z první ligy běží na webech sázkových kanceláří Fortuna a Tipsport.

Byla spolupráce s Pragosportem nepřetržitá?

Takřka ano. Pouze předseda fotbalového svazu Ivan Hašek vyvedl v roce 2009 vysílací práva na čtyři roky pod dceřinou společnost Sazky. Poté se zase vrátila pod Pragosport. Spolupráci s Pragosportem navrhoval před rokem opět prodloužit i Dušan Svoboda, předseda Ligové fotbalové asociace.

Kdo prosadil vyhlášení tendru?

Největším zastáncem této metody byl od začátku Jaroslav Tvrdík, šéf Slavie, který našel oporu také u Václava Brabce, majitele Baníku Ostrava. Rozhodující zlom nastal ve chvíli, kdy jimi navrhovanou cestu podpořil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. I když na druhou stranu jeho přezkum vyhlášení soutěže o několik týdnů zdržel, když si úřad vyžádal změnu některých podmínek.

Jaký je výnos z audiovizuálních práv v jiných zemích?

S výjimkou Slovenska, Bulharska a Chorvatska obvykle vyšší než v Česku. Dvojnásobnou sumu oproti českým inkasují i kluby kyperské, konkrétně v přepočtu 317 milionů korun. Velký ohlas vzbudila smlouva, kterou uzavřela polská Ekstraklasa s Canal+. Tamní kluby od ní za čtyři roky dostanou 6,63 miliardy korun. A to je o šest miliard korun víc, než za stejné období dostanou české kluby od Pragosportu.

Proč zůstávala česká cena audiovizuálních práv tak nízko?

Na to jsou dva pohledy. Podle jednoho prostě proto, že se v Česku práva nesoutěžila, ale přidělovala, vše bylo dopředu jasné. A Pragosport vždy přidal jen něco málo. Všude jinde se cena soutěžila, a to její výši posouvalo prudce nahoru. Dušan Svoboda, předseda LFA, říká, že tady nebyly pro soutěž podmínky, prostředí. O soutěž podle jeho mínění nebyl až dosud na trhu zájem.

Magazín Football Club

Football Club: Předplatné webu na měsíc

  • Neomezený přístup ke všem textům na webu
  • Čtení bez reklam (jak na PC, tak v mobilu)
  • Nákupem podpoříte provoz Football Clubu
129
Magazín Football Club

Football Club: Roční předplatné webu + kniha fotbalových pohádek Zdeňka Folprechta

  • Neomezený přístup ke všem textům na webu
  • Čtení bez reklam (jak na PC, tak v mobilu)
  • Unikátní příběhy pro malé i velké fotbalisty
  • Poštovné po ČR zdarma
1490
Magazín Football Club

Football Club: Roční předplatné webu + rum Appleton zdarma

  • Neomezený přístup ke všem textům na webu 
  • Čtení bez reklam (jak na PC, tak v mobilu)
  • Rum Appleton Estate 12 Y.O. zdarma
1290

Související články

Fotbal v televizi: V pátek se vrací evropské ligy, naladit můžete Bayern nebo PSG

Po reprezentační pauze je zpět ligový fotbal. Ukážeme vám, co, kdy a kde si můžete v pátek pustit.

Televize

Pořiďte si klub. Tip na online fotbalového manažera, kterého můžete hrát desítky let

Znáte Hattrick? Tahle hra je na dlouho a jestli milujete fotbal a retro, budete na ní závislí.

Přímák

Ligová hádanka. Poznáte kluby a hráče podle statistik?

Po reprezentační pauze se o víkendu vrací liga. Za sebou má 14 odehraných kol a spoustu dalších důležitých čísel. Vyznáte se v nich? To odhalí náš kvíz vycházející z aktuálních statistik, který se vás občas snaží zmást, tak se nenechte...

Kvíz
Popup se zavře za 8s