Londýnská Chelsea o víkendu oznámila nejdražší posilu dosavadního zimního přestupového období. Za 70 milionů eur koupila ukrajinského reprezentanta Michaila Mudryka.
Dvaadvacetiletý křídelník přichází ze Šachtaru Doněck a podle zpráv z britských médií může přestupová částka v budoucnu, pokud se bude Mudrykovi v Chelsea dařit, vzrůst s dalšími bonusovými platbami až k hranici 100 milionů eur.
Chelsea má od konce minulé sezony nového majitele a Američan Todd Boehly, který je například i spolumajitelem basketbalových Los Angeles Lakers, se rozhodně nebojí utrácet. Podle webu Tranfermarkt.de už Chelsea v sezoně 2022/23 za posily dala 425 milionů eur (zhruba 10,2 miliardy korun). Překonala tím předchozí rekord, který držela Barcelona za sezonu 2017/18, kdy za posily utratila celkem 380 milionů eur.
Rekordní útraty kromě jiného dávají vzpomenout na finanční pravidla, která mají kluby dodržovat, aby byl fotbal ekonomicky udržitelný. A právě kvůli nim jsme v Chelsea svědky nového fenoménu: dlouhých smluv. Věc, která byla dřív známá spíš ze zámořských soutěží, se nastěhovala do evropského fotbalu. Používají to i některé další kluby, například Nottingham nedávno podepsal 21letého Brazilce Danila do roku 2029.
Už v létě podepsala Chelsea Marca Cucurellu do roku 2028, Wesleyho Fofanu do 2029 a teď v zimě Davida Datra Fofanu také do roku 2029, Benoita Badiashileho do roku 2030 a Mudryka naposledy až do roku 2031, ukrajinský Neymar má smlouvu na 8,5 let.
Dúvod? Zatímco příjmy z přestupů se započítávají okamžitě v celé své síle do dané sezony, náklady na přestupy se rozpočítávají na dobu kontraktu. Když tedy někdo dá za hráče 50 milionů a ten přijde na 5 let, klub si do nákladů nedá hned celých 50 milionů, ale pět let za sebou pokaždé 10 milionů.
Pravidla ziskovosti a udržitelnosti Premier League umožňují celkové ztráty ve výši 105 milionů liber za období tří let. Klub s vyšší ztrátou může čelit sankcím, včetně vysokých pokut nebo dokonce odečtu bodů. Chelsea je teď za poslední tříleté období ve ztrátě zhruba pět milionů liber, uvádí BBC.
UEFA má od června roku 2022 nová pravidla, která omezují výdaje klubů na mzdy, přestupy a odměny agentům na 70 % jejich příjmů (tato pravidla však nabíhají postupně po dobu tří let a nyní jsou limity snížené; podrobně to máme popsané v tomto textu) a povolené ztráty za tříleté období vzrostly na 60 milionů eur.
Konkrétně Chelsea tak má na jedné straně obří výdaje, které ale může rozprostřít do mnoha následujících let a na straně druhé má ale za předchozí tříleté období vysoké příjmy, když například v roce 2021 vyhrála Ligu mistrů a samozřejmě jí pomáhají i prodeje hráčů. V minulé sezoně prodala třeba Tamyho Abrahama do AS Řím za 40 milionů eur, Kurta Zoumu do West Hamu za 35 milionů eur nebo Fikaya Tomoriho do AC Milán za 32 milionů eur (částky bereme z webu Transfermarkt.de).
Dlouhé smlouvy jsou sice fajn, když potřebujete rozpočítávat náklady kvůli finančním pravidlům a ještě lepší, pokud přestup trefíte a třeba Real Madrid si za dva roky vzpomene, že by Mudryka chtěl. Pak to se zbývající šestiletou smlouvou bude chtít hodně peněz na jeho nákup. Na druhou stranu se klidně může stát, že se hráč nechytí a vám pak na lavičce na dlouhé roky zbude někdo s vysokou smlouvou, jehož mzdu musíte do nákladů počítat a kdo se při tak velké výplatě bude špatně prodávat nebo umisťovat na hostování.
Dlouhé smlouvy jsou možné jen v těch zemích, kde to povolují místní pravidla. V Anglii to jde, v Německu podle Kickeru vedení Bundesligy povoluje smlouvy s hráči maximálně na pět let.
Vydali jsme nadčasový speciál k MS. Pouštíme se v něm do FIFA i do katarských pořadatelů. Podíváme se ale i do historie nebo na taktickou revoluci.
Po reprezentační pauze se o víkendu vrací liga. Za sebou má 14 odehraných kol a spoustu dalších důležitých čísel. Vyznáte se v nich? To odhalí náš kvíz vycházející z aktuálních statistik, který se vás občas snaží zmást, tak se nenechte...
Liga národů pro Česko skončila výhrou ve skupině. Teď reprezentaci čeká cesta ze snem. Příští rok odehraje kvalifikaci na mistrovství světa 2026. Kvíz vás prověří, co o příštím mundialu víte.
Mládí vpřed. A vědomé jsou si toho i fotbalové kluby, které na fanoušky z generace Z stále častěji cílí v nejrůznějších marketingových kampaních. Ukázkovým příkladem propojení popkultury a fotbalového klubu je narozeninová party Sparta on Fire s hudebními esy Rohonym, Mišíkem a Manenem.