Ti si na fantastickém večeru prostě potřebovali něco najít. No a kdo jiný by to měl schytat než věčný démon fanoušek.
Co na tom, že celková prezentace domácích i hostujících příznivců nepřinesla žádné škody. Ba naopak udělala radost všem ostatním na stadionu (jde o subjektivní pohled, připomínáme, že sparťanský kotel celý zápas křičel jude Slavie a naproti tomu ze slávistického šlo třeba Sparta, buzerantů parta nebo smrt Spartě; plus pyro uprostřed hry se také nemusí každému líbit, když kazí viditelnost hry – poznámka redakce). Prostě musíme na někoho ukázat prstem. A co když chyba není na straně těch, kteří se aktivně prezentují v hledišti?
Hned na začátek bych rád uvedl jeden prostý důvod, proč by cílem nikoho z nás neměla být zbytečná ostrakizace fotbalových fans. Chceme plné stadiony. Na každý zápas. Ať už jde o derby nebo zápas o záchranu. Taková má být liga. Co jiného kromě fotbalu láká lidi do ochozů? Aktivní fanoušci. Choreo, pyro, chorály. Trojice, která pro mnohé znamená víc než výkon na hřišti. Pro ostatní v ochozech dotváří fotbalovou atmosféru. Přináší show, která dává sportovnímu klání přidanou hodnotu. Tu chceme všichni. Vždyť co jiného může českou ligu proslavit tak, že atmosféra jejích zápasů bude po celé Evropě prezentována jako ta, kterou musíte zažít. Bez aktivních fans prostě stadiony plné nebudou.
Za skvělou prezentaci českého fanouškovského prostředí jsou dnes kluby odměňovány pokutami a fanoušci zavřenými tribunami. Historie nás opakovaně poučila, že zákazy a represe v drtivé většině případů nejsou cestou k lepšímu. Naopak. Česká liga potřebuje „sexy produkt“. Bez tribun to nepůjde. Proto je na čase si uvědomit, že kluby, Ligová fotbalové asociace i Fotbalová asociace ČR musí jít fanouškům naproti. Třeba naše Slavia jde v tomto ohledu celkem příkladem. I díky přístupu šéfa Jaroslava Tvrdíka nebo skvělé práci SLO Martina Bendy (SLO = Supporter Liaison Officer, neboli kontaktní osoba pro fanoušky, která má být mostem mezi fanoušky a klubem a má pomáhat zlepšit dialog mezi oběma stranami). Potřebujeme však větší sílu.
První reálnou zkouškou může být příprava pravidel směrem k legálnímu používání pyrotechniky v ochozech. Hovorově Lex Pyro už v testovacím režimu funguje ve Francii. Pravidla jsou v zemi galského kohouta možná o něco přísnější, než bychom si jako čeští fans přáli, ale jasně vymezují a hlavně legalizují aktivitu, za kterou jsou dnes u nás fotbaloví příznivci nesmyslně penalizováni a kluby pokutovány. Máme jedinečnou možnost neudělat krok, který je u nás bohužel celkem častý. Vzít něco, co je jinde a udělat to po našem. Naopak bychom měli mít ambice nejen k legalizaci pyra, ale ke komplexnímu legislativnímu kodexu směrem k aktivním fans. Už nyní se výrazně zlepšují podmínky v sektorech hostí. Pojďme k tomu přidat i vše ostatní. Vyhrají všichni. Tady apeluji zejména na kluby!
Do konce dubna bude jasno, kdo půjde do nadstavby s výhodou domácího prostředí a během května se pak rozhodne o mistrovi, vítězi poháru, účastnících evropských pohárů i sestupujících. Bude to frmol. Tady je jeho jízdní řád.
Pak tu máme evergreen. Nebudu již kritizovat policejní manévry nebo to, kolik nás každý zbytečný hon stojí. Jako ti, kteří si akce příslušníků zákona vlastně platí ze svých daní, dáme do placu inspiraci z jiných zemí. Místo vrtulníků zde létají drony. Místo těžkooděnců jdou s průvody fanoušků neozbrojení příslušníci. Místo okázalé demonstrace síly jsou plně vybavené bezpečnostní složky připraveny v minutové dojezdové vzdálenosti pro případ nutnosti zásahu. Co to zkusit?
Nemá smysl řešit, co si myslí pár hlásných trub z Twitteru. Většinová společnost přínos aktivních fanoušků pro fotbalovou kulturu v České republice chápe. Pochopily to i kluby. U nás v Edenu je v aktuální situaci lepší prostředí pro návštěvníky stadionů očividně prioritou. Ať už jde o zážitek sportovní, gastronomický nebo kulturní.
Já píšu hlavně o posledním. Ano, choreo, pyro a chorály jsou kulturou v pravém slova smyslu a návštěvníci fotbalových zápasů je chápou jako nedílnou součást celkového prožitku. Naším společným cílem pak musí být přilákání ještě většího počtu lidí ke krásné hře a atmosféře. K tomu však musíme přestat démonizovat fanoušky a uvědomit si, že chyby nejsou primárně na tribuně.
Vyzpovídali jsme Tomáše Součka nebo oscarového producenta a bývalého prezidenta LOSC Lille Michela Seydouxe. Řešíme tajemnou smrt východoněmeckého Beckenbauera. Celkem pro vás máme přes 160 stran unikátního čtení.
Po reprezentační pauze se o víkendu vrací liga. Za sebou má 14 odehraných kol a spoustu dalších důležitých čísel. Vyznáte se v nich? To odhalí náš kvíz vycházející z aktuálních statistik, který se vás občas snaží zmást, tak se nenechte...
Liga národů pro Česko skončila výhrou ve skupině. Teď reprezentaci čeká cesta ze snem. Příští rok odehraje kvalifikaci na mistrovství světa 2026. Kvíz vás prověří, co o příštím mundialu víte.
Mládí vpřed. A vědomé jsou si toho i fotbalové kluby, které na fanoušky z generace Z stále častěji cílí v nejrůznějších marketingových kampaních. Ukázkovým příkladem propojení popkultury a fotbalového klubu je narozeninová party Sparta on Fire s hudebními esy Rohonym, Mišíkem a Manenem.