Dávno zapomenuté jsou časy, kdy byl anglický fotbal pověstný hlavně tvrdou hrou, škaredým počasím a hulváty v ochozech. Dnešní Premier League je excelentním ekonomickým, marketingovým a samozřejmě i sportovním produktem a v mnoha ohledech nemá dokonce mezi ostatními evropskými soutěžemi konkurenci.
Jen pro představu, jaký má dosah – firma Premier League Productions, spadající pod amerického obra IMG, z londýnského Uxbridge vysílá jedno hrací kolo do víc než 700 milionů domácností po celém světě – v KLDR ho sice nechytnete, naopak třeba ve Vatikánu ano. Doba se také už hodně posunula od časů, kdy jste z jednoho kola mohli vidět jeden až dva zápasy živě a zbytek v pořadu Match of the Day – dnes jede live úplně všechno.
O původu nadvlády Premier League nad ostatními evropskými ligami, o specifických příbězích vybraných klubů, o zájmu movitých investorů o prestižní fotbalové adresy nebo o možných rizicích pro členy rodiny jménem Premier League si do nového dílu FC podcastu přišli povídat spoluzakladatel Football Clubu a editor a dramaturg Canal+ Sport Karel Häring a geograf Miroslav Šifta, fotbalový fanoušek a autor knihy Víc než jen zápas o fotbalových derby v Anglii (k dostání spolu s předplatným Football Clubu i v našem eshopu).
Příjemný poslech a hezké jarní dny!
1:25 – Nadvláda fotbalového produktu jménem Premier League.
7:30 – Klady a zápory velkých peněz v anglickém fotbale.
12:11 – Tradice vs. atraktivní produkce.
17:07 – Britské kluby jako celosvětové značky.
21:11 – Ústup domácích majitelů klubů Premier League, sportswashing a vyhlídky na další vývoj.
30:27 – Úspěchy Brightonu a Brentfordu. Hodně muziky za málo peněz.
34:06 – Lokální socioekonomický pohled na britské fanoušky a nejatraktivnější derby.
40:55 – Miroslav Šifta a Karel Häring a jejich fotbalové sympatie na ostrovech.
Partnerem tohoto dílu Football Club podcastu je e-shop 442prints.cz s designovými fotbalovými plakáty.
Liga národů pro Česko skončila výhrou ve skupině. Teď reprezentaci čeká cesta ze snem. Příští rok odehraje kvalifikaci na mistrovství světa 2026. Kvíz vás prověří, co o příštím mundialu víte.
Mládí vpřed. A vědomé jsou si toho i fotbalové kluby, které na fanoušky z generace Z stále častěji cílí v nejrůznějších marketingových kampaních. Ukázkovým příkladem propojení popkultury a fotbalového klubu je narozeninová party Sparta on Fire s hudebními esy Rohonym, Mišíkem a Manenem.
Důležité zápasy v úterý hrají lvíčata i dospělá reprezentace. Jedenadvacítku čeká domácí odveta baráže o Euro s Belgií, áčko pak závěr skupinové fáze Ligy národů. Obě utkání vysílá ČT Sport.