Fotbaloví giganti jako Manchester United, Juventus Turín, Borussia Dortmund, Ajax Amsterdam, ale i řada o něco menších evropských klubů jako Celtic nebo Benfika. Na finančních výsledcích těchto „fotbalových značek“ se můžete podílet, s jejich akciemi se obchoduje na burze. Můžete si je koupit a stát se spolumajiteli zmíněných klubů. Už dopředu vás ale musíme varovat. Zatímco fotbalové kluby se často naučily žít na dluh a zisk je pro ně prakticky neznámé slovo, investoři to mají rádi naopak.
Partner sekce Fotbal a investice je platforma FINTOKEI. Odměňujeme kvalitní výkony na finančních trzích. Vyzkoušejte si naši online trading výzvu a připojte se ke komunitě úspěšných obchodníků.
Například akcie Applu nebo Tesly za posledních pět let raketově vyrostly, bohatě se vyplatil třeba i nákup ČEZu na pražské burze. Cenné papíry fotbalových klubů naopak spíše klesaly. Například akcie Manchesteru United, jednoho z nejhodnotnějších klubů světa, ztratila za posledních pět let zhruba o deset procent. A to se za poslední rok a půl navíc dost vzpamatovaly z předchozího pádu jejich hodnoty. Akcie Borussie Dortmund se za stejné období propadly dokonce o 62 procent a Juventusu, který se potýkal s řadou finančních skandálů a jeho hegemonie nad italským fotbalem je už dávno pryč, dokonce o 70 procent.
Když se klubu daří sportovně a manažersky funguje, daří se většinou i jeho akciím. Ukázkovým příkladem byl nizozemský Ajax, který hrál v roce 2019 semifinále Ligy mistrů a dařilo se mu v ní i o rok později. To znamenalo pravidelně ziskové hospodaření a růst hodnoty jeho akcií o desítky procent. Jenže v posledních dvou a půl letech klub zažívá velký sešup. Spousta klubů se stále vzpamatovává z následků covidu, který srazil o desítky procent burzy po celém světě. Nevyhnulo se to ani fotbalovým akciím. Ty se ale na rozdíl od řady dalších stále nedostaly na předcovidovou úroveň, což ještě umocnila ruská agrese na Ukrajině, která trhům také vůbec nepřidala.
Z českých klubů nemá akcie obchodovatelné na burze žádný. Vlastníkům to sice může při uvedení akcií na burzu jednorázově přinést nové peníze, výměnou za to ale musí být hodně transparentní, musí pravidelně zveřejňovat finanční výsledky a znamenalo by to také pustit k rozhodování i nové akcionáře. Fotbalové kluby navíc nejsou primárně určené k zisku jako drtivá většina firem, se kterými se na burzách obchoduje. To jsou všechno důvody, proč je na burzách jen pár evropských klubů.
Doplňme také, že akcie jsou určeny pro lidi, kteří vědí, jak fungují finanční trhy a jsou připraveni o své peníze částečně nebo v krajním případě (pokud by firma nebo klub zkrachoval) i úplně přijít. Je dobré vědět například to, že s každým poklesem nemáte akcie zběsile prodávat. Kdo si počká a třeba i něco přikoupí, může na tom za několik měsíců nebo let být lépe než před propadem. Nebo taky ne. K akciím nejistota patří. (Jestli chcete obecně o investicích do akcií zjistit více, doporučujeme text na webu Finmag.cz: Jak vybrat akcie a kde je koupit? Návod pro začátečníky.)
Rozhodně si nekupujte akcie fotbalového klubu jen proto, že vám to přijde cool a že vám to doporučuje aplikace v mobilu. Akcie jsou rizikové, lze na nich vydělat i prodělat. U těch fotbalových je riziko ještě větší, jak ukazuje předešlý vývoj.
Alternativou k akciím jsou fanouškovské tokeny. Vydávají je kluby po celé Evropě, z těch nejznámějších třeba AC Milán, Barcelona nebo PSG. Ani ty ale zdaleka nezaručují zisk.
Obecně platí, že pokud chcete do něčeho investovat, a akcie fotbalových klubů nejsou výjimkou, zjistěte si o daném finančním instrumentu co nejvíc informací a až pak se kvalifikovaně rozhodněte, jestli to má vůbec smysl a jak moc jste ochotní riskovat.
Vánoce jsou tady a na Přímák padla sladká nostalgie. Máme vás rádi jako fotbal!
Základní část Konferenční ligy skončila a Mladá Boleslav těsně vypadla. Další body do koeficientu tak nepřipíše, což z českého pohledu naštěstí platí i pro turecký Basaksehir.
Italský brand Macron, specializující se na sportovní oblečení, se stal druhou nejsilnější značkou v českém profesionálním fotbale, hned po Adidasu. V současné době můžete jeho logo vidět na dresech 22 procent prvoligových a druholigových fotbalových klubů v Česku.