Nadělte si 2. díl fotbalových pohádek Zdeňka Folprechta

Třicet tisíc dolarů na hlavu. Ženský fotbal vzhůru nohama

16. srpen 2023
Sdílejte:
Není pochyb, že deváté mistrovství světa vyvolalo zatím nejvíc zájmu a přitáhlo k obrazovkám a na stadiony i ty fanoušky, které by na ženský fotbal ještě nedávno nikdo nenalákal.
Sam Kerrová dala Austrálii v semifinále naději, ale na postup do boje o zlato to nakonec nestačilo. I tak australské fotbalistky pobláznily minimálně celou svou zemi.Foto: Profimedia

Letošní šampionát je úplně prvním, kterého se účastní 32 národních týmů. Na prvním turnaji v roce 1991 jich bylo pouze 12. Letošní šampionát s celkovými 64 zápasy v devíti městech napříč Austrálií a Novým Zélandem ukazuje, že se ženský fotbal za dobu své existence obrovsky posunul. Zhruba dva miliony prodaných vstupenek a odhadované dvě miliardy televizních diváků to jenom potvrzují. Navíc přidejte kompletně poblázněnou Austrálii.

MS v televizi

Mistrovství světa fotbalu žen můžete sledovat na Nova Sport.

Aktuální dění z MS

Turnaj láká hodně pozornosti a díky tomu se během něj tak oči fanoušků upírají na historické momenty, které by jinak tolik pozornosti nedostaly. Jako příklad lze uvést příběh marocké reprezentantky Nouhaily Benzinové, která na sobě během zápasu s Jižní Koreou jako první hráčka v historii mistrovství světa měla hidžáb. Šlo o historický moment, který inspiroval dívky po celém světe.

Jedna z mladých fanynek k tomu na sociálních sítích uvedla: „Hraji fotbal a jsem také jediná s hidžábem v mém týmu. Takže vidět ženu s hidžábem, jak hraje na mistrovství světa a reprezentuje islám, je opravdu skvělé, protože to chci jednou také dokázat.“

A co dalšího dělá letošní mistrovství světa výjimečným? Třeba rekordní výše celkové odměny, která bude v rámci šampionátu rozdělena. Ta se rovná částce 110 milionů amerických dolarů (zhruba 2,4 miliardy korun). Jde o třikrát vyšší sumu než na předešlém mistrovství v roce 2019. A třeba ještě v roce 2011 se hrálo o necelých šest milionů. I přes rychlý růst se letošní odměna rovná pouhé čtvrtině toho, co FIFA rozdělila na prize money mužům na MS 2022 v Kataru.

Vítězkám letošního mistrovství světa připadne celkem téměř 4,3 milionu dolarů, přičemž každý z týmů, který se na šampionát do Austrálie a na Novém Zélandu dostal, může počítat minimálně s částkou ve výši 1,56 milionu. Novinkou je, že si značnou část odměny mají rozdělit přímo hráčky, když si každá přijde minimálně na 30 tisíc dolarů.

Text vznikl ve spolupráci s advokátní kanceláři Aegis Law. Autorka Bára Straková se věnuje zejména sportovnímu nebo obchodnímu právu. Vystudovala Právnickou fakultu na Univerzitě Karlově a následně program Master in International Sports Law na ISDE Law Business School v Madridu. Studium zakončila půlroční stáží v advokátní kanceláři CRESTA v Bruselu, kde měla možnost podílet se na zastupování hráčů a klubů působících v nejlepších evropských ligách. Má zkušenosti se zastupováním klientů v rámci sportovní arbitráže před tuzemskými i mezinárodními rozhodčími tribunály, jako je FAČR, BAT, FIBA a CEV.

V konečném důsledku je logické, že se výše finanční odměny v rámci ženského šampionátu zatím nemůže rovnat odměnám mužů, když má ženské MS znatelně kratší historií a stále výrazně nižší popularitu. Některé reprezentace i tak už k rovnému odměňování mužských a ženských týmů přistoupily a i FIFA má plán, jež má za cíl docílit rovného odměňování. Ten počítá třeba se zavedením nové obchodní strategie včetně specializované marketingové koncepce pro ženskou hru. Šéf FIFA Gianni Infantino šel tak daleko, že už slíbil stejné odměny na ženském a mužském MS od šampionátů v roce 2026 (mužský v USA, Kanadě a Mexiku) a v roce 2027 (pořadatelství tohoto ženského turnaje ještě nebylo určeno).

Dle dostupných studií a informací hodnota ženského fotbalu nadále roste a ten k sobě tak láká nové diváky i investory a sponzory. Ačkoliv je pak většina sponzorů pro akce FIFA stejná, má ženské mistrovství světa i své vlastní sponzory, kteří se orientují na zboží zaměřené právě na ženy. Za zmínku stojí například společnost Unilever, která stojí za značkami jako Rexona nebo Dove, a která se mimo podporu šampionátu zapojila také do programu FIFA na rozvoj ženského fotbalu. Podobné firmy si totiž dokáží spočítat, že na rostoucí popularitě ženského fotbalu, mohou postupně vydělat.

Když vše shrnu, tak hned poté, co se v neděli dozvíme jména nových mistryň světa, se můžeme těšit na to, co se v následujících čtyřech letech stane a jakou strategii k další propagaci ženského fotbalu zúčastněné strany zvolí. Nezbývá než se nechat překvapit, kam až může ženský fotbal vystoupat do příštího mistrovství světa v roce 2027 a jestli se šéfovi FIFA podaří splnit svůj slib…

Zbývající program na MS

  • sobota 10:00 Austrálie - Švédsko (souboj o třetí místo)
  • neděle 12:00 Anglie - Španělsko (finále)

Související články

Ligová hádanka. Poznáte kluby a hráče podle statistik?

Po reprezentační pauze se o víkendu vrací liga. Za sebou má 14 odehraných kol a spoustu dalších důležitých čísel. Vyznáte se v nich? To odhalí náš kvíz vycházející z aktuálních statistik, který se vás občas snaží zmást, tak se nenechte...

Kvíz

Teď je na řadě MS 2026. Ukažte v kvízu, co o příštím šampionátu víte

Liga národů pro Česko skončila výhrou ve skupině. Teď reprezentaci čeká cesta ze snem. Příští rok odehraje kvalifikaci na mistrovství světa 2026. Kvíz vás prověří, co o příštím mundialu víte.

Kvíz

Rohony, Manene a Mišík! Sparta bude slavit s generací Z

Mládí vpřed. A vědomé jsou si toho i fotbalové kluby, které na fanoušky z generace Z stále častěji cílí v nejrůznějších marketingových kampaních. Ukázkovým příkladem propojení popkultury a fotbalového klubu je narozeninová party Sparta on Fire s hudebními esy Rohonym, Mišíkem a Manenem.

Zprávy
Popup se zavře za 8s