Většina sportovních fanoušků vás zná jako extraligového hokejového rozhodčího. Co vás přivedlo od pískání k distribuci sportovního oblečení?
Dlouho jsem pracoval pro velké nadnárodní korporace. V roce 2019 jsem se ale rozhodl, že toho bylo už dost, a z korporací jsem odešel, abych realizoval svoje sny, zejména expedice do vysokých hor, jako jsou Himaláje, Karákóram, Andy a tak dále.
Nicméně sport je a vždy byl moje celoživotní láska. Takže když mě v roce 2020 oslovil kamarád a vlastník yoursport plus, zda bych mu pomohl s rozvojem společnosti, nebylo co řešit. Jsem moc rád, že můžu dělat, co mě vždycky bavilo a naplňovalo, což považuju za jeden ze základních stavebních kamenů spokojeného a šťastného života.
Jak se yoursport profiluje na českém trhu? A jak funguje spolupráce s globální značkou Macron, která je vaším hlavním brandem?
Yoursport plus působí na trhu od roku 2015. Původně vyrostla na značkách Kempa a Spalding, v roce 2021 jsme pak zahájili spolupráci se značkou Macron, která je v současné době naší dominantní značkou. V červnu 2023 jsme jako oficiální zástupce pro český trh otevřeli Macron Sports Hub v Praze v Čakovicích, což se jednoznačně ukázalo jako dobrá volba. S Macronem totiž dynamicky rosteme. Nyní máme v portfoliu přes 250 sportovních klubů, federací a asociací jak z české, tak i slovenské republiky. Nejvíc spolupracujeme s fotbalovými, ragbyovými, basketbalovými a házenkářskými týmy, ale pokrýváme i další sporty, jako jsou hokejbal, judo, lední hokej a podobně.
Jaká je teď situace na českém B2B trhu se sportovním oblečením pro kluby, zejména co se týče fotbalu, basketbalu a ragby?
Situace se z mého pohledu mění. Největší značky jako Nike nebo Adidas postupně upouštějí od přímého zastoupení na českém trhu a fungují zde prostřednictvím zastoupení z Rakouska, Německa či dalších zemí. Naopak u nás začínají být aktivní značky, jako jsou třeba právě Macron nebo Jako, Joma, Castore. Cílový segment B2B postupně objevuje nejen tyto nové značky, ale hlavně přidaný servis, který nabízejí. Ten se týká zejména rychlosti dodání sportovního vybavení, šíře dostupného sortimentu a flexibility.
Jsme yoursport. Už od roku 2013 zajišťujeme sportovním klubům kompletní vybavení a špičkový servis. Zvládneme se postarat o ligový tým, ale baví nás i spolupráce s menšími kluby. Dodáváme kvalitní vybavení od značky Macron, která obléká řadu velkých fotbalových, basketbalových, ragbyových i dalších sportovních klubů a na evropském trhu patří k absolutní špičce. Jakýkoliv sportovní klub tak dokážeme obléknout od hlavy až k patě, a to včetně realizačního týmu a fanoušků
Jak budujete a udržujete vztahy se sportovními kluby?
Vztah je o důvěře. Proto se vždy snažíme plnit to, co slíbíme. A pokud se nám někdy něco nepodaří, stavíme se k tomu čelem a obratem to s klubem řešíme. Jsem moc rád, že mohu konstatovat, že kluby s námi spolupracují dlouhodobě a jejich přechody k jinému dodavateli řešíme jen velmi výjimečně. Každopádně je to o každodenní práci a neustálém posouvání a zlepšování našich služeb.
Náš přístup je skrytý v našem mottu: „Vy sportujete, my se staráme“. Nechceme být a nejsme jen dodavatelé sportovních potřeb. Klubům zajišťujeme kompletní servis. Mají svého konkrétního obchodního zástupce, který s nimi řeší všechny jejich individuální potřeby včetně rychlosti dodání a personalizace veškerého vybavení. Nabízíme klubům yourcluby postavené na míru, které jim usnadňují organizaci objednávek a šetří výrazným způsobem čas i peníze. Veškeré objednávky jsme schopni realizovat v krátkých lhůtách, dokonce i v řádu dní. Také jsme schopni kluby vybavovat na bázi průběžných objednávek. Tím jim pomáháme šetřit jejich net working capital a zlepšovat cash flow, jelikož nemusí zboží předobjednávat na delší časové období. To znamená, že také dokážeme velmi flexibilně reagovat na jejich potřeby.
Jaké trendy budou v následujících letech určovat směřování B2B trhu se sportovním oblečením?
Jsem přesvědčený, že trh se bude postupně posouvat ke službám spojeným s dodáváním sportovních potřeb. Kdo bude čistě jen dodavatel zboží a nic víc, bude to mít na trhu čím dál těžší. K současným trendům patří sublimační oblečení, zejména dresy. Také oblast klubového merchandisingu je na vzestupu. V této oblasti české kluby zatím zaostávají za vyspělou sportovní Evropou. Ale to se postupně mění a čím dál víc klubů využívá možnosti merchandisingu pro své fanoušky a členy. Jsem rád, že jsme schopni jim tuto možnost nabídnout. Zásadní novinkou letošního roku je také naše služba yourclub, která klubům umožní být zase o něco flexibilnější. Dnes ji využívá přes 50 klubů.
Pojďme zpět k brandu Macron. Jak vznikla vaše spolupráce?
Značku Macron jsme oslovili v roce 2021. V této době jsme měli zastoupení dvou značek, které se zaměřovaly na házenou (Kempa) a basketbal (Spalding). Jelikož naše ambice na českém a slovenském trhu byly růstové, hledali jsme značku, která by působila napříč všemi sporty, a zejména jsme hledali značku silně zastoupenou ve fotbale, protože to je u nás jednoznačně největší kolektivní sport. Vyzkoušeli jsme ještě značku Joma, ale nakonec jsme se rozhodli pro Macron. Podmínky, servis, dodací lhůty, šíře sortimentu byly naprosto jedinečné a já jsem moc rád, že se tato volba ukazuje jako jednoznačně správná.
Loni jste v Praze ve spolupráci s Macronem otevřeli první český Macron Sports Hub. Co to pro sportovní kluby, se kterými spolupracujete, v praxi znamená?
Možná pár slov k tomu, co to vlastně Macron Sports Hub je, respektive co v první řadě není. Nejde o klasický obchod, který by sloužil běžným zákazníkům. Proč? Protože to neodpovídá filozofii a strategii Macronu. Macron se zaměřuje a staví veškeré své procesy pro kluby, asociace a federace. Tedy B2B klientelu. Tím se zásadně liší od značek, jako jsou třeba Adidas nebo Nike, pro které je naopak klíčová klientela koncových zákazníků (B2C). Proto i termín hub, nikoli store. Je to také místo, které slouží pro jednání s našimi potenciálními zákazníky. Kluby si zde můžou prohlédnout celý sortiment značky Macron, podívat se na jednotlivé kolekce, takzvaně si vše osahat. Součástí Macron Sports Hubu je též prezentační místnost, abychom mohli ukázat veškeré možnosti vzájemné spolupráce. Najdete v něm i coffee corner, takže se určitě přijďte podívat, přinejmenším si dáte výbornou kávu.
Jak přistupuje Macron a yoursport k udržitelnosti a etickým postupům při výrobě a distribuci produktů?
Macron si na této oblasti velmi zakládá a má dlouhodobý projekt MACRON 4 THE PLANET. Jedná se o ucelený projekt, který začíná už tím, že centrála Macronu v Boloni je postavena plně v souladu s nejnovějšími trendy architektury s ohledem na ochranu životního prostředí. Využívá například dešťovou vodu na splachování, sluneční energii na ohřev atd. Dále Macron vyrábí nové kolekce z Eco Fabric materiálů, tedy ze 100procentního PET recyklovaného polyesteru. Na jedno vyrobené tričko připadá 13 půllitrových PET lahví.
Nadace Tipsport se věnuje hlavně tématům udržitelnosti, rozvoji svého domovského regionu Berounska a podpoře demokratických hodnot. Grantovými výzvami podporuje ekologické projekty, kvalitní výsadby stromů a péči o ně po celé republice nebo rozvoj občanského a neziskového sektoru na Berounsku. Stojí mimo jiné za projekty Tipsport pro legendy, Zaměstnanecký solidární fond nebo Sport bez odpadu.
Macron na evropském trhu patří ve fotbale k top čtyřce, obléká třeba i rozhodčí UEFA, v ragby je dokonce jedničkou. Jak si teď vede u nás? Jaká je její pozice v porovnání s velkými značkami, jako jsou Adidas, Nike nebo Puma?
Macronu – a potažmo nám – se v téhle tvrdé konkurenci daří velmi dobře. Loni jsme vyrostli proti roku 2022 o 400 procent. Značku Macron v současné době nosí fotbalová Plzeň a Teplice, v druhé lize oblékáme Táborsko a MFK Chrudim. Nově oblékáme také slovenskou basketbalovou reprezentaci. Dále spolupracujeme například s BK Žabiny, Slunetou Ústí nad Labem nebo DHK Baníkem Most, pokud bych měl vzít příklady i z jiných sportů.
Nicméně naší strategií je přinést servis a kvalitu služeb zejména menším klubům z malých měst a nižších soutěží. Takže jsem velmi hrdý na to, že rosteme hlavně v této oblasti. Většina lidí, kteří pracují v menších klubech, to totiž dělá zcela zdarma a z nadšení. A přitom by bez nich sport v menších obcích a vesnicích přestal fungovat. Těmto lidem a klubům chceme pomáhat a šetřit jejich čas, aby se mohli naplno věnovat tomu nejpodstatnějšímu, a to je trénování, zejména dětí. Těší mě, že podporujeme projekty, jako je Kába Cup, což je jeden z největších turnajů v kategorii U13 pro kluby do úrovně okresního přeboru. Loni se ho zúčastnilo 72 týmů, je spojen s charitou a já jsem rád, že můžeme být hrdým partnerem takového projektu.
Jste také hlavním partnerem projektu Girl Power, kterým magazín Football Club podporuje ženský fotbal. Jak se díváte na budoucnost ženského fotbalu v Česku? A jak významný byznysový potenciál může mít tento sport pro dodavatele sportovního vybavení?
Myslím, že nejlepší odpovědí je nedávné derby mezi Slavií a Spartou, které navštívilo rekordních 6216 diváků. To jednoznačně ukazuje na vzestup ženského fotbalu a zájem o něj v naší republice, což kopíruje trend na západě. Dalším důkazem je návštěva mládežnických turnajů, kde zastoupení dívek v jednotlivých mančaftech je opět na vzestupu. Tudíž jsme velmi rádi, že můžeme podporovat ženský fotbal, stejně jako podporujeme ženský basketbal, házenou a další sporty.
Macron je vidět hlavně ve fotbale a rugby. Jak vnímáte potenciál značky v dalších sportech, které jsou u nás oblíbené – např. házené, volejbalu, basketbalu, tenisu, ale i těch menších, jako je baseball nebo florbal?
Rozhodně vnímám. V současné době je navíc trendem, že kluby využívají více značek. Mají primární značku pro svůj sport a pak sekundární značku například pro vycházkové oblečení. Uvedu jako příklad hokej. Máme kluby, které využívají CCM nebo Bauer pro chrániče, kalhoty, helmy, tedy primární značku, a následně Macron jako sekundární značku pro vybavení mimo led. Stejně tak se staráme o judistický tým, kterému dodáváme vše kromě kimona. V České republice je skoro patnáct tisíc klubů od fotbalu až po ty nejmenší sporty. My jsme připraveni vybavit jakýkoliv klub. A nejen ten. Našimi zákazníky jsou také například školy. Každý, kdo chce vypadat jednotně a mít kvalitní sportovní vybavení, je náš potenciální zákazník a my s ním budeme rádi spolupracovat.
Jaké cíle máte pro rok 2024?
V roce 2024 chceme opět růst. Pevně věřím, že se Macronu podaří podepsat další prvoligový fotbalový klub a mít zastoupení tří týmů ve Fortuna lize. Tím by se značka definitivně dostala mezi největší v České republice. V současné době máme rozjednáno plno aktivit, které bych však ještě nerad prozrazoval. V půlce roku 2024 ale oznámíme obrovský úspěch, na který jsem hrozně hrdý. Takže se máte na co těšit.
Po reprezentační pauze se o víkendu vrací liga. Za sebou má 14 odehraných kol a spoustu dalších důležitých čísel. Vyznáte se v nich? To odhalí náš kvíz vycházející z aktuálních statistik, který se vás občas snaží zmást, tak se nenechte...
Liga národů pro Česko skončila výhrou ve skupině. Teď reprezentaci čeká cesta ze snem. Příští rok odehraje kvalifikaci na mistrovství světa 2026. Kvíz vás prověří, co o příštím mundialu víte.
Mládí vpřed. A vědomé jsou si toho i fotbalové kluby, které na fanoušky z generace Z stále častěji cílí v nejrůznějších marketingových kampaních. Ukázkovým příkladem propojení popkultury a fotbalového klubu je narozeninová party Sparta on Fire s hudebními esy Rohonym, Mišíkem a Manenem.