Nadělte si 2. díl fotbalových pohádek Zdeňka Folprechta

Slabá reprezentace. Na Strahově nerozumí marketingu, říká Novotný

02. červenec 2024
Sdílejte:
S moderátorem, marketérem, šéfem organizace Oktagon a zakladatelem podcastu Kudy běží zajíc Ondřejem Novotným o zkostnatělých strukturách českého fotbalu.
Foto: Oktagon

Klubový fotbal v Česku zažívá boom, ten reprezentační ale zůstává ve stínu opravdového zájmu. Na vině je z velký části špatný marketing, který má na starosti Fotbalová asociace ČR.

„Dlouhodobě cítím, že to dělají lidi, kteří nedrží prst na tepu doby. Od dresů, prezentace, péče o partnery, až po způsob komunikace a tiskovky. Přijde mi to hodně nedůstojné,“ říká Ondřej Novotný v rozhovoru, který původně vyšel v tištěném průvodci k mistrovství Evropy Zajíc na EURO.

Proč je teď vztah fanoušků k reprezentaci tak vlažný? „Přijde mi, že zatímco kluby jsou řízené ze soukromých peněz a musí se podle toho ohánět, FAČR je klasická zkostnatělá organizace, která žije z cizího. Při vší úctě k panu Fouskovi a jeho výkonnému výboru, jsou tam strašně slabí lidi na rozhodování, kteří marketingu vůbec nerozumějí. Vlastně si myslí, že ho nepotřebují. Kdyby tomu rozuměli, tak by byly jejich vlastní výstupy a chování jiné,“ odpovídá Novotný.

„Kdyby tomu rozuměli, tak tady nehledáme trapně trenéra několik měsíců, nepouštíme do světa stupidní videa s trenérem Šilhavým a podobně. On na marketing paradoxně doplatil nejvíc. V roce 2021 nás dostal do čtvrtfinále EURO, udělal úspěch v Lize národů a teď postoupil do Německa a stejně nakonec odcházel jako spráskaný pes. To by se nestalo, kdyby měl servis dobrého marketingového týmu. A to jde zkrátka za tím slabým vedením,“ pokračuje jedna z tváří podcastu Kudy běží zajíc.

Chválí pražská S za to, jak se svými fanoušky pracují. Když ale srovnává marketing reprezentace a klubů, možná by někdo argumentoval, že se mnohem hůř aktivizují fanoušci, když se hraje jen párkrát do roka a ne skoro každý týden…

„To je úplný nesmysl. Stupidní argument. Jen výmluva. Máte naopak velký dar, že nad tím nemusíte fárat každý den. Já bych si s Oktagonem třeba hrozně přál, abychom neměli takový frmol a já se mohl na den dva někam zavřít a jen plánovat a vymýšlet strategie pro jeden konkrétní bod v budoucnosti,“ reaguje Novotný.

„U fotbalové repre máte možnost tohohle luxusu. Výstupy si můžete mazlit, můžete si s tím hrát, vymýšlet různé originální aktivace, zkoušet si marketingový mix, který dnes může být hodně pestrý. A že máte hráče rozjeté po Evropě? Když se domluvíte se Součkem a Coufalem nebo Schickem, Hložkem a Kovářem, že za nimi zajedete, a zavoláte do jejich klubu, že byste tam o nich chtěli pro reprezentaci nahrát nějaké materiály, tak vás asi nepošlou někam,“ pokračuje.

Kdyby k tomu měl kompetence, co by na marketingu fotbalové reprezentace jako první změnil? „Nevím, to je na analýzu. Teď bych střílel od boku. Musíte se podívat na to, jaké tam máte lidi, jaké byly rozpočty, jaké byly cíle a jak se jich dosahovalo. A nějak si to postupně vyhodnotit. A pak za tím nejlépe udělat tlustou čáru a začít nanovo,“ odpovídá.

„Až do posledního srazu reprezentace jsem měl jako fanoušek neustálý dojem, že se na mě kašle, že je jim to úplně jedno, protože mají důležitější věci než se starat o fanoušky. Prostě se chtělo, aby se fandilo jen tak z podstaty. Výsledkem je vlažný přístup fanoušků,“ pokračuje Novotný ve velkém rozhovoru. Řeší v něm i to, proč by se mu nelíbil model s bývalou hvězdou v čele FAČR, v čem se reprezentace může učit od ženského fotbalu, ale i klubová témata, jako proč je Letná za trest a proč chodí na Baník?

Související články

Ligová hádanka. Poznáte kluby a hráče podle statistik?

Po reprezentační pauze se o víkendu vrací liga. Za sebou má 14 odehraných kol a spoustu dalších důležitých čísel. Vyznáte se v nich? To odhalí náš kvíz vycházející z aktuálních statistik, který se vás občas snaží zmást, tak se nenechte...

Kvíz

Teď je na řadě MS 2026. Ukažte v kvízu, co o příštím šampionátu víte

Liga národů pro Česko skončila výhrou ve skupině. Teď reprezentaci čeká cesta ze snem. Příští rok odehraje kvalifikaci na mistrovství světa 2026. Kvíz vás prověří, co o příštím mundialu víte.

Kvíz

Rohony, Manene a Mišík! Sparta bude slavit s generací Z

Mládí vpřed. A vědomé jsou si toho i fotbalové kluby, které na fanoušky z generace Z stále častěji cílí v nejrůznějších marketingových kampaních. Ukázkovým příkladem propojení popkultury a fotbalového klubu je narozeninová party Sparta on Fire s hudebními esy Rohonym, Mišíkem a Manenem.

Zprávy
Popup se zavře za 8s