Odemkněte všechny články Football Clubu a podpořte kvalitní žurnalistiku

Jak kluby počítají ligové návštěvy? Máme reakce na Kaniovu výzvu

02. září 2024
Sdílejte:
Majitel libereckého Slovanu uvedl, že jeho klub ještě donedávna nafukoval návštěvnická čísla a oznámil změnu metodiky počítání návštěvnosti v Liberci. Dodal, že návštěvnická čísla běžně nafukují i jinde v lize a vyzval také ostatní ke změně. Co na to říkají zástupci dalších ligových klubů? Zeptali jsme se.
Nový Slovan i s novým způsobem počítání lidí na tribunách. Foto: Profimedia

Ondřej Kania na konci červenci na sociální síti X kromě jiného uvedl, že v Liberci už nově nenafukují návštěvnická čísla a budou vykazovat jako oficiální číslo počet průchodů turnikety navýšený o 10 %. Kania také napsal, že návštěvnická čísla nafukuje většina klubů v první lize a že by se s touto praxí mělo přestat. „Myslím, že by mělo dojít k výraznému zvýšení transparentnosti v tomto ohledu,“ napsal kromě jiného.

Zástupci ostatních ligových klubů to většinou nechali bez reakce, nás ale zajímala. Proto jsme se jich zeptali na následující tři otázky:

  1. Jak konkrétně při oznamování návštěvnosti postupuje váš klub? Také hlásíte skutečný průchod lidí přes turnikety v den zápasu navýšený o nějaký koeficient (a pokud ano, o jaký a proč)? Pokud postupujete jinak, jak prosím konkrétně?
  2. Chystáte i třeba v reakci na Kaniovu výzvu po větší transparentnosti nějakou změnu v počítání a oznamování návštěvnosti?
  3. Souhlasíte s Kaniovým tvrzením, že většina klubů v Chance lize návštěvnická čísla uměle zvětšuje a že by se s touto praxí mělo přestat a měly by se všude zveřejňovat reálné návštěvy?

Tady jsou odpovědi těch klubů, jejichž zástupci nám odpověděli (oslovil jsme všechny prvoligové kluby):

Martin Kovařík, ředitel marketingu a komunikace FK Teplice

  1. Hlásíme skutečný průchod skrz turnikety z ticketingového systému plus přidaná procenta, stejně jako Liberec. Naše procenta jsou o něco vyšší než ty v Liberci, jde o 20 %, a to z důvodu, že na naše zápasy chodí velké množství organizovaných skupin mládeže (sportovních klubů či škol), které od nás dostávají vstupenky zdarma v rámci propagace sportu a našeho klubu. Pro urychlení průchodu na stadion jsou však tyto skupiny často pouštěny mimo turniketový systém. Na jednotlivé zápasy takto přichází pravidelně od nějakých 400 dětí na menší zápasy až po téměř 2000 na zápasy s pražskými S. Dalším důvodem přidaných procent je, že v rámci některých případů například špatně funguje načtení permanentky na starších turniketech a podobně, což je asi podobný důvod jako liberecká procenta.
  2. Metriku, kterou využíváme, používáme už dlouhou dobu, takže změnu nechystáme.
  3. Nepřísluší mi hodnotit, jak v tomto případě fungují a jakou metriku používají ostatní kluby. Současně si myslím, že není nastavená jednotná metrika napříč ligou, protože se někdy děje i to, že se hlásí vydané vstupenky a permanentky na utkání, což by například v našem případě znamenalo, že i kdyby nepřišel nikdo na stadion, tak budeme hlásit něco kolem 2800 diváků/vydaných permanentek, proto jdeme cestou zmíněnou v první odpovědi, protože to nevnímáme jako správné.

Kamil Veselý, marketingový ředitel Sparty

V našem klubu oznamujeme návštěvnost na základě skutečného průchodu lidí přes turnikety už od sezony 2013/14, kdy došlo k jejich instalaci v epet ARÉNĚ. Nepřidáváme k číslům návštěvnosti žádný unifikovaný koeficient. K případnému dopočítání počtu diváků dochází pouze v případě technických problémů s turnikety, kdy postupujeme kvalifikovaným odhadem ve spolupráci s pořadatelskou službou.

Momentálně neplánujeme žádné změny v našem systému počítání a oznamování návštěvnosti, protože již nyní pracujeme s reálnými čísly. Nicméně plně podporujeme iniciativy směřující k větší transparentnosti a jsme otevřeni dalším doporučením či standardizacím, které by vedly k ještě větší důvěryhodnosti vykazovaných dat. Věříme, že zveřejňování reálných návštěv je klíčové pro udržení důvěry fanoušků. Je také důležité pro přesné hodnocení zájmu o fotbal v rámci ligy.


Petr Koukal, ředitel komunikace Bohemians

  1. Od nové sezony používáme turnikety a hlásíme průchody přes turniket vynásobené koeficientem 1,08.
  2. Změnu v počítání návštěvnosti nechystáme.
  3. Neumíme objektivně posoudit správnost tohoto tvrzení.

Jiří Fišara, mluvčí Sigmy Olomouc

Momentálně hlásíme počet vydaných vstupenek. Jde o počet míst, která jsou prodána. Jde tedy o součet prodaných permanentek, prodaných jednorázových vstupenek a vstupenek vydaných např. v naší akci Děti na Sigmu pro fotbalové mládežnické skupiny. Od hlášení skutečného průchodu lidí přes turnikety jsme upustili poté, co bylo zjištěno poměrně vysoké procento nesprávných načtení. Na odstranění pracujeme a nevylučujeme, že po vyřešení tohoto problému budeme hlásit toto číslo.


Petr Šatalík, mluvčí FC Hradec Králové

  1. Náš klub se snaží poskytovat informace o návštěvnosti zápasů co nejpřesněji a co nejtransparentněji.
  2. Ne.
  3. Nemáme důkazy o tom, že by většina klubů uměle zvětšovala hlášenou návštěvnost. Určitě souhlasíme s tím, že by čísla měla odpovídat skutečnosti.

Pavel Jahoda, mluvčí Ligové fotbalové asociace

Vykazování návštěvnosti na stadionech z utkání Chance Ligy a Chance Národní Ligy je čistě v gesci domácích klubů, které jsou organizátory jednotlivých zápasů. Je také zodpovědností klubů, aby prezentovaly taková čísla, která odpovídají realitě.


Související články

Glosa od plotny: Radši před prázdným stadionem? Repre si diváky musí zasloužit

Čeští reprezentanti byli po zápase s Ukrajinou zklamaní z malé podpory fanoušků. Je ale opravdu na místě, aby si stěžovali právě oni? Diváky do ochozů nedostanete jen tím, že nastoupíte na trávník.

Komentář

Video: Liverpool nečekaně padl. Tímhle krásným gólem

Nottigham ve čtvrtém kole Premier League vyhrál 1:0 a dosáhl prvního úspěchu na Anfieldu po 55 letech.

Video

Video: Tip na trénink od Toniho Kroose. Takhle učí syna ovládat míč

Na fotbalové technice se dá pracovat kdekoli. Stačí míče a třeba koš na prádlo. Jak ukazuje video Toniho Kroose se synem Leonem.

Video
Popup se zavře za 8s